Upacara Lilin : Nizar terdesak....


Bekas Menteri Besar Perak yang juga Timbalan Pesuruhjaya Datuk Seri Nizar Jamaluddin telah mengambil bahagian dalam acara menyalakan lilin bagi memperingati kematian setiausaha politik kepada Exco Selangor, Teoh Beng Hock di Ipoh, Jumaat lepas.
Acara tersebut dikatakan lebih merupakan amalan penganut Kristian terutama mengiati si mati.
Penyertaan Nizar itu mengundang persoalan apakah seseorang yang beragama Islam wajar menyertai majlis yang mempunyai mirip kepada amalan agama lain. Sedangkan ada riwayat yang menyebut Nabi Muhammad s.a.w. hanya menundukkan kepala semasa sekumpulan orang Yahudi membawa mayat lalu tidak jauh dari Baginda sebagai tanda hormat kepaa mayat.
Malah dalam menyambut acara perayaan di negara ini seperti kongsi raya, juga pernah ditegur oleh para ulama kerana dikhuatiri akan membuka ruang kepada umat Islam turut terlibat dalam amalan agama lain.
Selain itu umat Islam juga sering diingatkan bahawa mereka dilarang mengamalkan amalan atau budaya agama lain seperti setiap kali tibanya tanggal 14 Februari atau Valentine Day. Bagaimana dengan upacara memperingati kematian.
Persoalannya apakah hujah Nizar selepas ini kerana dalam era politik PAS yang semakin liberal kini terutama untuk mendapatkan sokongan bukan Melayu, banyak yang sudah dikompromi termasuk membiarkan kilang arak terus beroperasi di Selangor walaupun sebelum pilihan raya dalam manifestonya menutup kilang arak adalah perjuangan PAS yang sering dilaungkan.

No comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP